NEBOJ SE PODNIKAT
Podnikání je poměrně časté téma a velká část zaměstnaných lidí by prý ráda podnikala na vlastní pěst, ale důvody, proč do toho nejdou, vedou k jednomu - strach z neúspěchu. Ano, trh je přesycen, vždy vyvstává ta otázka "co když to nevyjde" a vzdát se svého relativně jistého místa není lehké rozhodnutí a mnohdy ani ne zrovna nejmoudřejší. Ale proč tolik lidí na tuto otázku kouká tak nekompromisně? Možná se vám stalo, že jste zapluli do internetových obchodů a našli něco, co jste ještě v životě neviděli. A o to právě jde! I přestože pravidelně chodíte do obchodních center, vždy se najde něco tak originálního, že nemáte tušení, že něco takové existuje a najednou to prostě musíte mít. A proč by ne, jsme tvorové zvědaví, hraví a udělat si čas od času radost je dobrou prevencí proti depresivním myšlenkám. Když se podíváte do zákonů, třeba zjistíte, že lze podnikat i na vedlejší činnost, stejně tak svoje začátky můžete nejprve prezentovat mezi svými přáteli a třeba vám i pomůžou váš talent šířit dál.
Já se samostatného podnikání bála, ale zároveň jsem již od mala cítila, že je to pro mě jasná volba. Tušila jsem, že přijde den, kdy se přestanu bát, ale že pro to musím udělat maximum. Bojíme se všichni něčeho a je jedno, zda to nedokážeme přiznat před ostatními, je ale nutné umět si to přiznat sám před sebou, jinak není možné se pohnout dál. A po tomto kroku se za to nestydět, není důvod. Bojíte se komunikace s lidmi? Nebojte se, oni jsou na stejné úrovni jako vy, nejsou žádný naddruh a z tohoto pohledu se nepočítá kolik mají peněz a na jaké pozici v životě jsou. Jestliže vy budete ten prodejce, nejste sluha. Budete MAJITEL, který si určuje podmínky, prokazujete službu podle vašich představ. Zákazníci většinou chtějí sebevědomí, kvalitu, dobrou cenu a kvalitní servis. Nemusíte jim podlézat. To stejně skoro nikoho nebaví. ( Viz vlezlé a mnohdy nereálné reklamy ). Na druhou stranu pokud zaměstnanec chce podnikat hlavně kvůli tomu, aby byl sám sobě pánem, protože ho štve šéf, asi bude problém někde jinde a podnikání by nebylo úplně nejšťastnější volbou, protože i zaměstnanec se může na své pozici cítit jako respektovaný člověk a jeho podnikání by nemuselo fungovat nebo by ho po čase přestalo naplňovat a stalo by se přítěží. Většinou to funguje tak, že jsme jako zrcadlo. Co si myslíme my o sobě, to je na nás vidět a tak se k nám ostatní začínají chovat.
Jedna odbornice mi poradila velmi cennou a prostou myšlenku, která mě vytrhla ze spárů obav a ráda bych se o ní podělila, protože to neplatí pouze v podnikání. Sebeláska je to hlavní. Má-li se člověk rád a udržuje k sobě a své práci respekt, ostatní to vycítí a reagují. A vám už nemusí vadit zda v dobrém či zlém. Žijeme v zemi kutilů neboli "zlaté české ručičky", tak je poměrně velká pravděpodobnost, že právě vaše tvorba má opravdu něco do sebe a můžete začít a nebát se pokračovat a přijímat konstruktivní kritiku, protože vaše tvorba nejspíš na začátku nebude dokonalá. Začátky můžou a nejspíš i budou trvat dlouho, ale nestavějte na očekávání velkého úspěchu svoje nadšení z budoucího podnikání. Budoucí říkám právě proto, že uchytit se na trh je cesta dlouhá, nemáte-li velmi dobré kontakty. Nebuďte zklamaní, když se měsíc nic neděje. Někde jsou lidé, kteří nevědomě čekají, až se o vás dozví. Pokud opravdu nemáte talent na rukodělné výrobky, tak přeci lze podnikat téměř ve všem. Upřímně mě momentálně nenapadá nic v čem by se v dnešní době podnikat nedalo :D Třeba budete v tomto lepší než já a něco vás napadne :D A když to nevyjde, buď to zkuste znovu a prostě si to vydupejte nebo nad tím mávněte rukou a zaměřte se na jiné věci. Život je krátký na to, abyste smutnili nad něčím, co je minulost. Většina lidí si stejně nepamatuje vaše neúspěchy, jsou moc zaměstnáni těmi svými :)))
V prvé řadě si dobře rozmyslete kolik času chtete podnikání věnovat. Podnikání jako hlavní činnost vyžaduje mnoho času, úsilí, stále nové nápady a pochopitelně komunikaci s lidmi. Stále musíte mít na paměti proč podnikáte a proč chcete pokračovat, protože přijdou chvíle, kdy to budete chtít vzdát. Mnoha podnikatelům se stane nemilá věc - jakmile jsou v pozici prodejce, zapomenou jaké to bylo v pozici kupujícího. Nabízejte co nejlepší kvalitu, za kterou se nemusíte stydět, popř. snížit cenu, jde-li o horší kvalitu nebo přebytky. Nabízejte službu, kterou byste jako kupující sami chtěli využít.
A že je trh přesycen? Berte v potaz, že trh se hýbe. Pořád. Stejně jako život, někdo se narodí, jiný umře. A pokud vy budete kvalitní a lidé se o vás dozví, nebudou vám stačit ruce, bude se z vás muset stát chobotnice pro velkou poptávku. Pak opět pamatujte, sebeláska je nejdůležitější a kvalitní zákazník si počká.
Sama jsem se pustila do této riskantní cesty a z dřívějšího strachu se stala radost. Držte mi palce a jděte si za snem bez zbytečných oklik a odkladů. Lze začít hned i s málem peněz. Nečekejte až vám do klína spadne jednorožec a nehleďte na šklebící se obličeje. Můžeš být svůj životní hrdina, protože udržet podnik nad vodou je hodno potlesku.
Poslední efektivní rada - umět odpustit a pustit křivdy, ublížení apod. Nic se nezlepší, když se tím budeme zabývat a pitvat minulost. Je lepší se zaměřit na svoje přednosti a žít jak chceme.